Wysokie rabaty
Gwarancja
Dodaj kamere

Polecane strony

archiwum CCTV - info o zmianach i nowościach

uchwyty LCD plazma - profesjonalne uchwyty do monitorów i TV LCD / Plazma - producent

monitoring CCTV - hurtownia zabezpieczeń, systemy alarmowe, kamery, monitoring ip

monitoring ip cyfrowe systemy CCTV ip

Uchwyty LCD TV

Pomoc techniczna Pomoc techniczna

Pomoc techniczna

Regulacja kamer CCTV

Prawidłowo przeprowadzona regulacja kamer przemysłowych nie tylko pozwala na skuteczną pracę kamer ale także w znaczący sposób wpływa na efektywność działania całego systemu telewizji przemysłowej. Każdorazowo podczas instalacji systemów telewizji przemysłowej należy pamiętać o wyregulowaniu parametrów pracy kamer przemysłowych. Praca kamery przemysłowej uzależniona jest od wielu czynników, takich jak: poziom oświetlenia, miejsce montażu oraz charakter obserwowanych obiektów. Regulacja kamery powinna uwzględniać wszystkie te czynniki, a także funkcje i elementy budowy kamery przemysłowej. Tylko zapewnienie optymalnej równowagi barw, korekcji GAMMA, wzmożenia sygnału oraz synchronizacji zapewnia nam prawidłową reprodukcję obrazów, i tym samym skuteczne działanie systemu telewizji dozorowej.

Każda współczesna kamera przemysłowa niezależnie od tego czy pracuje w kolorze czy w trybie monochromatycznym posiada na swoim wyposażeniu kilka podstawowych funkcji, których konfiguracja wpływa na jakość generowanego obrazu. W większości przypadków konfiguracja poszczególnych funkcji odbywa się za pomocą przycisków/pokręteł znajdujących się pod klapą lub z tyłu obudowy. Czasami można się spotkać z kamerami z wbudowanym menu ekranowym OSD. W przypadku tego typu urządzeń wszystkie funkcje mogą być zdalnie konfigurowane z poziomu wygodnego w użyciu menu ekranowego.

Równowaga barw (Colour Balance)

Niezwykle istotna funkcja każdej kolorowej kamery przemysłowej. Równowaga barw jest odpowiedzialna za regulację kolorów wyświetlanego przez kamerę obrazu. Większość dostępnych na rynku kolorowych kamer CCTV posiada na swoim wyposażeniu funkcję automatycznego równoważenia barw. Funkcja balansu bieli (ang. White Balance) odpowiedzialna jest za wyrównywanie zmian odcieni temperatury kolorów, których przyczyną jest wpływ różnych źródeł światła. Kamery przemysłowe które wyposażono w ręcznie ustawianą funkcję balansu bieli pozwalają prawidłowe odwzorowanie barw wyłącznie dla określonego oświetlenia. Z reguły ręczną regulację barw przeprowadza się jedynie w przypadkach gdy mamy do czynienia z różnymi źródłami światła.

Kilka wskazówek dotyczących prawidłowej konfiguracji funkcji automatycznego balansu bieli (AWB):

  • Skierować kamerę na scenę oświetloną różnymi źródłami światła (w przypadku zastosowań zewnętrznych najlepiej wystawić kamerę za okno, w przypadku zastosowań wewnętrznych należy skierować kamerę w stronę punktu sztucznego źródła światła)

  • Ustawić tryb AUTO na około 10 sekund (kamera automatycznie dostosuje się do panujących warunków oświetleniowych)

Niektóre z dostępnych na rynku kamer przemysłowych poza standardową funkcją automatycznego balansu bieli posiadają dodatkowe tryby równoważenia barw, które pozwalają na optymalne przystosowanie kamer do ściśle określonych warunków i źródeł światła: światło sztuczne żarowe (TUNGSTEN), światło naturalne (OUTDOOR), światło sztuczne – jarzeniowe/ świetlówka (FLUORESCENT).

Fot. Typowe odchylenie palety barw w zależności od źródła światła.

Korekcja GAMMA

Większość współczesnych kamer i monitorów przemysłowych cechuje się nieliniowymi charakterystykami odwzorowania, które określane są jako GAMMA. W praktyce GAMMA najczęściej związana jest ze zbyt niskim poziomem oświetlenia, które powoduje słabe rozróżnianie szarych obszarów obserwowanej sceny. Zadaniem korekcji GAMMA jest poprawa liniowości charakterystyk odwzorowania, i tym samym zminimalizowanie lub wręcz całkowite wyeliminowanie tego niepożądanego zjawiska. Przeważnie funkcja korekcji GAMMA składa się z dwóch podstawowych ustawień: NORMAL i LINEAR.

Podstawowe zalety użytkowe funkcji NORMAL:

  • Możliwość zwiększenia czułości kamery na szare i czarne obszary obserwowanej sceny

  • Kompensacja elementów bieli (możliwość rozróżniania bardzo wielu odcieni szarości i elementów znajdujących się blisko siebie)

Funkcję NORMAL przeważnie stosujemy w sytuacjach gdy chcemy uzyskać bardziej widoczny obraz w mniej oświetlonych obszarach obserwowanej sceny. W przypadku silnych źródeł światła funkcja NORMAL nie sprawdza się za dobrze, gdyż bardzo często dochodzi do problemów z kompensacją bieli, co w rezultacie utrudnia, a w skrajnych sytuacjach nawet nie pozwala na odróżnienie odcieni bieli.

Fot. Korekcja GAMMA dla ustawienie NORMAL i LINEAR

Automatyczna regulacja wzmocnienia sygnału wizyjnego (AGC – ang. Automatic Gain Control)

Obecnie praktycznie każda kamera przeznaczona do pracy we współczesnych systemach telewizji przemysłowej wyposażana jest w funkcję AGC, której zadaniem jest automatyczna regulacja wzmocnienia sygnału wizyjnego. Funkcja AGC to nic innego jak specjalizowany wzmacniacz sygnału, który aktywuje się w ściśle określonych momentach (tylko przy spadku wartości sygnału wizyjnego) i może zwiększyć poziom sygnału wizyjnego maksymalnie o 28dB. Dzięki takiemu rozwiązaniu nawet w przypadku znacznego obniżenia mocy sygnału możemy go wzmocnić do pożądanej wartości, co w rezultacie pozwala na zachowanie wysokiej stabilności pracy systemu telewizji przemysłowej. Do działania funkcji AGC wymagane jest przynajmniej minimalne oświetlenie. Oczywiście nie jest to idealne rozwiązanie, ponieważ należy pamiętać ze wraz ze wzrostem wzmocnienia sygnału wzmacniany jest także poziom szumów, które towarzyszą temu sygnałowi. Z tego też względu funkcja automatycznej regulacji wzmocnienia sygnału wizyjnego powinna być stosowana jedynie w sytuacjach gdy alternatywą dla wzmocnionego sygnału jest całkowity brak obrazu.

Z praktycznego punktu widzenia najkorzystniejszym sposobem na rozwiązanie problemu spadku poziomu sygnału jest zapewnienie optymalnego oświetlenia dla obserwowanej sceny. Oczywiście zapewnienie optymalnego oświetlenia w każdej sytuacji jest niezwykle trudne do osiągnięcia. Dlatego funkcja AGC w przypadku kamer pracujących przy zmiennych warunkach oświetleniowych jest bardzo przydatnym rozwiązaniem. Instalatorzy systemów monitoringu wizyjnego zalecają aby funkcja AGC była zawsze włączona, gdyż działa jedynie w przypadku spadku wartości sygnału wizyjnego i przy korzystnych warunkach oświetlenia nie ma żadnego wpływu na jakość wytwarzanego obrazu. Należy również pamiętać, że każda regulacja układu optycznego kamery (obiektywu kamery) wymaga ponownego włączenia funkcji automatycznej regulacji sygnału wizyjnego.

Elektroniczna przysłona (EI – ang. Electronic Iris)

Elektroniczna przysłona to niezwykle istotny element budowy kamer przemysłowych przystosowanych do pracy przy zmiennych warunkach oświetleniowych. Elektroniczna przysłona działa całkowicie odwrotnie niż układ automatycznego wzmocnienia sygnału AGC. Zadaniem elektronicznej przysłony jest kompensacja wzrostu poziomu wzmocnienia, co chroni obraz przed prześwietleniem przez silne źródła światła. W kamerach przemysłowych elektroniczna przysłona może być sterowana ręcznie (zalecane przy minimalnych zmianach oświetlenia) lub automatycznie (stosowana przy bardzo zmiennych warunkach oświetlenia). Ponadto, pozwala na zmianę migawki kamery przemysłowej w zależności od oświetlenia w zakresie od 1/50 do 1/100000s (w przypadku kamer przemysłowych, które pracują w trybie NTSC wartości te wynoszą od 1/60 do 1/100000s). Migawka kamery jest odpowiedzialna za regulację czasu, przez jaki światło pada na światłoczułą część elementu obrazotwórczego (przetwornik CCD). Zależność jest taka, że im dłuższy czas otwarcia migawki tym do powierzchni elementu światłoczułego dociera większa ilość światła. Podobnie wygląda sytuacja w drugą stronę, im czas otwarcia migawki krótszy, tym mniejsza ilość światła dociera do przetwornika. Z tego też względu głównym celem elektronicznej przysłony jest zapewnienie optymalnej wartości wyjściowego sygnału wizyjnego (poziom amplitudy 1Vp-p).

Oczywiście podobnie jak w przypadku innych układów wspomagających pracę kamer przemysłowych, także w przypadku elektronicznej przysłony są pewne ograniczenia. W praktyce czasami można spotkać się z efektem rozmycia obrazu, co przeważnie powodowane jest nagłym pojawieniem się bardzo silnego źródła światła. W przypadku wysokiej klasy kamer przemysłowych dzięki zastosowaniu wysoce zaawansowanych technologicznie przetworników CCD, efekt rozmycia obrazu został zredukowany do minimum.

Synchronizacja kamer przemysłowych

Synchronizacja kamer przemysłowych dotyczy jedynie systemów telewizji przemysłowych, w których znajduje się więcej niż jedna kamera CCTV. W przypadku rozbudowanych systemów monitoringu wizyjnego bardzo często stosuje są różnego rodzaju przełączniki, które w przypadku złej synchronizacji kamer nie pozwalają na prawidłową pracę instalacji CCTV. Efekt złej synchronizacji kamer przemysłowych przeważnie objawia się przeskakiwaniem obrazów na monitorze w momencie przełączania obrazu między kamerami podłączonymi do przełącznika. Przyczyną tego niepożądanego zjawiska jest to, że ramki obrazu z kamer przemysłowych docierają do przełącznika z różną fazą, co w rezultacie nie pozwala na ich prawidłowe wyświetlenia na ekranie monitora. Na wyposażeniu wielu współczesnych kamer CCTV możemy znaleźć szereg funkcji, dzięki którym możemy uzyskać optymalny poziom synchronizacji kamer przemysłowych.

Najczęściej spotykane funkcje, które pozwalają na zsynchronizowanie kamer przemysłowych:

  • Funkcja LINE-LOCK (LL) – kamery synchronizowane są względem stałego punktu przebiegu prądu zmiennego. Zastosowanie funkcji LL sprawia, że wszystkie ramki obrazów z wszystkich kamer pracujących w systemie są przesyłane jednocześnie, co w rezultacie pozwala na prawidłowe ich wyświetlenia na ekranach monitorów przemysłowych. Oczywiście ze względu na sposób synchronizacji funkcja LL dotyczy jedynie kamer przemysłowych zasilanych napięciem zmiennym AC 230V.

    Fot. Synchronizacja kamer za pomocą funkcji LINE-LOCK

  • Funkcja GEN-LOCK (GL) – kamery synchronizowane są za pomocą specjalnego zewnętrznego generatora. W przypadku tego rozwiązania każda kamera połączona jest za pomocą dodatkowego przewodu koncentrycznego do generatora, który wytwarza sygnał synchronizujący czasowo. Synchronizacja kamer przemysłowych przy pomocy funkcji GL posiada jeden znaczący minus, którym jest konieczność stosowania dodatkowych przewodów, które nie tylko utrudniają budowę instalacji CCTV ale także niosą za sobą dodatkowe koszty.

    Schemat. Synchronizacja kamer przemysłowych za pomocą funkcji GEN-LOCK

  • Funkcja LINE-LOCK – PHASE ADJUST (LL - PH) – stosowana w przypadku synchronizacji kamer przemysłowych, które zasilane są za pomocą prądu przemiennego o różnych fazach. Konieczność zasilania różną fazą przeważnie wynika ze sposobu ułożenia instalacji elektrycznej w budynku oraz oddalenia kamer od siebie. Dzięki funkcji LL-PH możemy synchronizować kamery za pomocą fazy stałej (FIXE ) lub regulowanej (ADJUSTABLE), która pozwala na zmianę punkt synchronizacji w cyklu prądu przemiennego. Korekta fazy o 180 stopni do punktu zerowego (w obie strony) najczęściej dokonywana jest przy pomocy potencjometru znajdującego się z tyłu kamery. Z reguły przesunięcie fazy o 120 stopni zapewnia odpowiednią synchronizację kamer przemysłowych.

    Fot. Synchronizacja kamer zasilanych prądem o różnych fazach – funkcja LINE-LOCK – PHASE ADJUST.



...wróć do pomocy

Oferty specjalne
Newsletter Bądź na bieżąco z promocjami i nowościami!

KAMERY.PL na YouTube KAMERY.PL na Facebook Odwiedź KAMERY.PL również na:

info